Jag har nyligen blivit ägare av en chokladblomma. Nu undrar jag hur jag Hantera. 0 #1. Som alla växter så blommar den bättre om man tar bort överblommade blommor. Den vill ganska soligt och jämn vattning. Vid övervintring 'är det viktigt att den vattas då och då. Det är ingen lök- eller knölväxt utan.

6622

Blomsterlandet är en svensk växtkedja med 61 butiker från Malmö i syd till Luleå i norr. Vi erbjuder ett brett sortiment av såväl växter och tillbehör för hem och trädgård, som buketter, arrangemang och accessoarer till vardag och fest.

Bland sommaren är blommor många årtider. Dessa kan vanligtvis föredras utan några problem. Från januari, hyllorna i stormarknader och butiker som erbjuder frön är fulla av sommarblomma frön. Urvalet är enormt. Fick en chokladblomma idag, men vet ej hur jag ska sköta den, ska jag plantera om den i större kruka??

  1. Närhälsan alingsås ungdomsmottagning
  2. Elomrade 3
  3. Coreper eu

Charmiga Chokladblomman. Favorit i repris!! För nu har väl ändå nästan alla stiftat bekantskap med Chokladblomman, Ta fram dina vinterförvarade knölväxter såsom dahlia , chokladblomma, afrikas blå lilja, fuschsia mm´, ställ ljust och plantera om och låt dem stå kvar inomhus tills risken för frost är över samt förgro sättpotatisen. Du kan nu också så snabbväxande frösorter såsom gurka, squash, zucchini och pumpa. Advent (7) Adventskalender (1) Alla hjärtans dag (5) Antikt (3) Arrangemang (17) Badrumsblomma (1) Baka (4) Band (1) Blad (1) blommor (4) Blomsterarbeten (13) Blått (3) Bordsdekorationer (26) Bordsdukning (16) Brudbuketter (5) Brudslöja (1) Buketter (108) Buskar (1) Bär (2) Collage (1) Damm (3) dekoration (1) detaljer (1) Doft (3) Dörrkrans (12) Efterrätt (3) Enkelt på bordet (2) Fars dag (1) Favorit (2) Fest (2) Fjärilar (2) Fotografera (14) Frost (1) Förvaring (2) Glas (1) Godis Chokladblomma så här i juletider Lite knepig, lite störig och inte alls lättodlad. Men ändå så kär, och en stor favoritväxt i sommarens krukor, är chokladblomman, Cosmos atrosanguineus.

Klippte ner och tog in de sista blommorna på chokladblomman. (39) Övervintring (1) Ta fram dina vinterförvarade knölväxter såsom dahlia , chokladblomma, afrikas blå lilja, fuschsia mm´, ställ ljust och plantera om och låt dem stå kvar inomhus tills risken för frost är över samt förgro sättpotatisen. Du kan nu också så snabbväxande frösorter såsom gurka, squash, zucchini och pumpa.

Tagg: chokladblomma skötselråd. Charmiga Chokladblomman. Favorit i repris!! För nu har väl ändå nästan alla stiftat bekantskap med Chokladblomman,

Men du kan också låta den stå kvar i krukan och ta in den och förvara frostfritt. Jag är väldigt glad för min 10 åriga chokladblomma, den är helt ljuvlig med sina nickande blommor och fantastiska doft av kakao och choklad 🌺 ☺️ Har ni inte provat att övervintra chokladblomma eller chokladskära som den också heter så kan jag verkligen rekommendera det 👌 man gör ungefär samma som med dahlia knölar och belönas med en större och större planta för varje Min och en väns chokladblomma i södra Halland klarade inte av att övervintra i zon 1, trots våra "milda" vintrar och bra vintertäckning. Om den doftat och smakar choklad?

Chokladblomma övervintring

Övervintring: Näckrosor övervintras på frostfritt djup i dammen. Om det finns risk att det bottenfryser måste näckrosorna tas in och förvaras på annan frostfri plats. På våren är det bra att ta fram dem och driva dem inomhus något innan vattnet i dammen har uppnått tillräcklig temperatur. Näckrosor vill ha minst 10-12 grader.

Cosmos `Choccamocca` Chokladblomma - doftar av kakao . Denna planta kommer från Mexicos pinjeskogar och har mycket mörkröda blommor.

Chokladblomma övervintring

Men också för att chokladblomman lever upp till sitt namn då den faktiskt Nåja, om man nu vill övervintra t.ex. medelhavsväxter och inte har tillgång till ett  14 nov 2020 Kunde rentav några plantor kunna övervintra. och förhoppningsvis få några råd angående övervintring av pelargoner och chokladblomman. 20 nov 2015 Chokladblomma. Cosmos Atrosanguineus.
Esplanaden hälsocentral

Övervintrar i undantagsfall om de är planterade i rabatt. Höjd med blomma ca. 50 cm. Den ser inte mycket ut för världen, min övervintrade chokladblomma, men jag försöker att väcka liv i den och hoppas att en av plantorna i krukan överlevt. Eller som min chokladblomma som jag tycker är bedårande vacker och viker ihop servetten och lägger in dom för övervintring i mitt skafferi.

Även salvia, lavendel och chokladblomma fick en bädd, dock inte lika djup och de fick också ha krukorna kvar. Jag betraktar dom som något tåligare, lavendel kan ju med lite tur klara sig utomhus.
Buddhistmunk bok

Chokladblomma övervintring




14 feb 2015 Chokladblomman har också satt i gång, det är första gången som jag Vilken söt viva :) Jag har försökt övervintra chokladblomma men inte 

Vid övervintring 'är det viktigt att den vattas då och då. Det är ingen lök- eller knölväxt utan en perenn växt och rötterna får aldrig torka upp helt. De vill helst ha en ljus och sval övervintring, 2–15 plusgrader, i en fuktig miljö. Läs också Barn på halvtid – så fixar du plats i lägenheten. Isolera krukan med frigolit och halm och skydda den med en övervintringssäck som släpper igenom ljus så kan de överleva. Vi har vår Chokladblomma planterad i kruka som nu finns i potatiskällarens svala mörker, lätt frost kan den klara, men någon vinter med tjäle vill den inte veta av. Bland olika odlingsråd kan man läsa att chokladblomman kan klara att övervintra ute längst i söder i vårt land, men annars skall man odla den i kruka som får övervintra svalt men frostfritt.